Elhagyott vasúti pálya rehabilitációja zöldterületként Párizsban

Elhagyott vasúti pálya rehabilitációja zöldterületként Párizsban

A vasúti pálya zöldfelületként való újrahasznosításának egyik legismertebb példája a New York-i High Line (vagy High Line Park), melyet 2009-es megnyitása óta az innovatív tervezés ikonjaként tartanak számon, és a világ más városaiban a felhagyott infrastruktúra újrahasznosításának mintájául szolgál. Nem mindenki tudja azonban, hogy maga a High Line tervezéséhez is egy másik példa szolgált alapul, az 1990-es évek elején megnyílt párizsi Coulée verte René-Dumont, vagy más néven Promenade plantée.

Párizs körül már a 19. század közepén sűrű vasúti hálózat épült ki, melynek egy része feleslegessé vált, amikor az 1960-as években felváltották őket a nagyrészt földalatti elővárosi RER-vonalak. A felhagyott vasúti vonalak parkosításának első szakasza már az 1980-as években megkezdődött egy 1,5 km-es szakaszon, ez maga a Promenade Plantée. A mintegy 64 pillérből álló viadukt tetejét parkosították, alatta pedig művészeti galériákká, kézműves műhelyekké és dizájnbutikokká alakították át.

A Coulée Verte sikere ösztönözte több használaton kívüli vasútvonal felújítását is, elsősorban a város peremén mintegy 32 km hosszan húzódó Petite Ceinture ("Kis öv") szakaszain. Bár a korábbi hálózat teljes egésze nem újult meg, számos szakasza sétálható, a felhagyott állomásépületekben pedig bárokat vagy kulturális központokat alakítottak ki.

Együttműködők

Helyszín

Franciaország
Párizs