Rotterdam történelmi központját a II. világháború után újjá kellett építeni. Akkoriban a tervezők a belvárosra nem, mint lakhelyre gondoltak, hanem mint ahová az emberek dolgozni és vásárolni járnak. Ennek köszönhetően rengeteg magas épületet húztak fel és széles utak létesültek az autók számára. Az elmúlt évtizedekben a városvezetés azonban rájött, hogy ez tarthatatlan és elkezdtek „gyalogosbarát”, „emberbarát” léptékben tervezni: elkezdték fejleszteni a kerékpáros infrastruktúrát, csökkentették az autósforgalmat, új lakóegységeket hoztak létre, stb.
Főbb tényezők Rotterdamban, amelyek a gyalogos közlekedést vonzóvá tették:
- Gyalogosbarát járdák kialakítása: a város újjáépítése során megmaradtak a széles utak, így lehetőség volt tágas járdák lehatárolására, ahol az emberek kényelmesen sétálhatnak.
- Útvonaltervezés: hasonlóan pl. a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséhez, felmérték a gyalogos útvonalakat, majd meghatároztak a konfliktussal érintett területeket (pl.: gyaloglást akadályozó tényezők, problémás átkelőhelyek, alacsony közbiztonságú területek). Megállapították azokat a csomópontokat is, amelyek a leggyakoribb célpontok gyaloglás szempontjából és ezek környezetére különösen figyeltek a tervezés során. A kiemelt csomópontok lehettek mobilitási csomópontok, oktatási intézmények, egészségügyi központok, bevásárló területek, sportközpontok, zöld- és rekreációs területek, folyópartok, stb.
- Jelzőlámpák optimalizálása: A gyalogos útvonalaknál a forgalmi lámpák jelzései a gyalogos és kerékpáros közlekedést támogatják.
- Magas épületek érdekes földszinttel: A legtöbb holland várossal ellentétben, Rotterdamban igen magas épültek vannak. Annak érdekében, hogy az emberek szívesen sétáljanak az utcákon, az épületek alsó szintjeit is vonzóvá kell tenni. Az új rotterdami épületek földszintjén helyet kapó üzletek és kávézók mellett élvezet elhaladni.
- Első európai sétálóutca: 1950-ben Lijnbaan megépült az első sétálóutca, amely az autómentes városok jövőjét vetíti előre.
- Szemléletformáló kampányok szervezése: a rendszeres séta sokat javíthat az egészségi állapoton, azonban ezzel nem mindenki van tisztában, ezért fontos a szemléletformálás. Több programot is szerveznek, amelyek ösztönzik a lakosokat, hogy gyalog menjenek munkába; a megbeszéléseiket a szabadba szervezzék, miközben sétálnak, sőt ”Sétálj a munkahelyedre” napokat is tartanak.
- Kutatás: új adatok, kutatások készítése a témában (pl.: gyaloglás összehasonlítása más közlekedési módokkal; adatkészlet létrehozása, amely segít a gyalogos útvonalak, pihenőhelyek létrehozásában).
- Tudásmegosztás: a folyamatos fejlődés érdekében létrehoztak egy Nemzeti Gyalogos Platformot, ahol különböző jó gyakorlatokat osztanak meg egymással a csatlakozó városok és szervezetek.
Rotterdam 2020-ban saját Sétálhatósági Stratégiát (Rotterdam Walks 2025) készített, amelyben összefoglalta céljait a város sétálhatóságának javítására.